به گزارش ، سیدمجید امامی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ما گفت: قصه نمایشگاه مد و لباس جشنواره فجر این است که اگر ما به عرصههای مختلف رسیدگی کنیم میتوانیم در حوزه پوشاک تحول ایجاد کنیم.
وی ادامه داد: خیلیها میپرسند چرا بخش نمایشگاهی جشنواره مد و لباس فجر انقدر کم حجم و محدود بود؟ جوابش اطلاع رسانی ناکافی است، ایده اصلی ما این بود که نمایشگاهِ تجاری باید از نمایشگاه هنری جدا باشد؛ چون اقتضائات این دو متفاوت است.
دکتر امامی افزود: بخش غیررقابتی جشنواره مد و لباس فجر بخش تجاری مد و لباس کشور است؛ به این معنا که اینجا زنجیره تامین پوشاک ایرانیِ اسلامی را یک جا جمع کرده ایم و میخواهیم استقلال فرهنگی خودمان را در عرصه حجاب از دیگران باز پس بگیریم؛ از طراحی تا آموزش و تولید و تامین و صادرات، اینها باید کنار هم قرار بگیرند.
به گفته وی مردم، مسئولان و فعالان این عرصه باید با هم آشنا شوند و زنجیره وار در یک صف قرار بگیرند؛ از همه اینها مهمتر این است که چالشهای این حوزه با حضور مدیران و مسئولان بازیابی شود؛ این خود نشان میدهد که مثلاً اگر ما در حوزه پارچه مشکل داریم تاثیرش در بازار پوشاک چیست.
دبیر یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر نمایشگاه ایران ویژند را نمادی از ظهور ظرفیتهای صنایع مرتبط با پوشاک کشور دانست و افزود: اگر تولید کنندهها میتوانستند شخصیتهای کارتونی را روی پوشاک کودک و نوجوان بیاورند قطعا قابل رقابت و حتی خیلی جلوتر از کالای قاچاقی بودند که از غرب و از کشورهای اطراف میآید.
سید مجید امامی تاکید کرد: نمایشگاه ایران ویژند ۱۴۰۱ پر است از این ایده ها؛ نمایشگاهی نیست که شما با یکی دو ساعت وقت گذاشتن بتوانید از آن بازدید کنید، چون هر غرفه قصه خودش را دارد و کل نمایشگاه هم یک قصه ویژه دارد؛ قصه نمایشگاه مد و لباس جشنواره فجر در نمایشگاه بین المللی این است که ما اگر به عرصههای مختلف رسیدگی کنیم میتوانیم شاهد تحول در حوزه پوشاک باشیم.
وی اضافه کرد: در حال حاضر وزارت صمت در اوج ارتباط سازنده با کارگروه مد و لباس است؛ هم در دولت یک همگرایی و راهبرد مشترک برای احیاء نظام پوشاک وجود دارد و هم در بخش خصوصی و هم در بخش اصناف همگرایی به اوج خودش رسیده؛ اگر انشاالله مردم هم با انتخاب سختگیرانه شان بهترین آثار و پوشاک را انتخاب کنند بازار مد ایرانی اسلامی شکل خواهد گرفت و ما شاهد گزینههایی خواهیم بود که با ارزشهای فرهنگی مان فاصله کمتری دارند و شیب نظام پوشاک به سمت فرهنگ ایرانی وملی مان سوق پیدا خواهد کرد.
امامی در پاسخ به این پرسش که چرا این همه نمادهای سنتی و اصیل به روز رسانی شدهی متناسب با ذائقه نسل امروز هنوز نتوانسته بین عموم مردم و در جامعه جای خودش را باز کند، توضیح داد: یکی از مشکلات این است که هنرمندان ما الگوهای کسب و کار ندارند؛ نظام مد و لباس ایرانی - اسلامی یک ویژند (برند) موفق است؛ کسی که نتواند تجاری شود و زنجیره تامین را بفهمد و در بازار حیات خودش را تامین کند، فقط به درد ویترین و کنج دیوار میخورد.
رئیس کارگروه مد و لباس تاکید کرد: پیام این نمایشگاه این است که فعالان ما در شهرستانها که المانهای ایرانی اسلامی را بسیار خوب به روزرسانی کرده باید در کنار ویژندها قرار بگیرند و با مشورت بتوانند تبدیل به کسب و کار موفق شوند.
وی در پایان افزود: مشکل فقدان حضور طرحهای زیبای این نمایشگا در بازار این است که اینها الگوی کسب و کار و ویژند نیستند و این نیازمند هدایت گری و البته سرمایه اولیه است که ما به آن هم فکر میکنیم.
پرش به محتوا
مطلب بعدی